welcome

TAZKIYATUNNAFS..

Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-hambaku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. Sesungguhnya Dialah jua yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (Al-Zumar:53)

TRADEMARK

TRADEMARK

Thursday, February 16, 2012

Jangan Jika Belum Waktunya...

BISMILLAHI 'ALA BARAKAATILLAH..

...cuba mendapatkan sesuatu sebelum wktunya kerap kali hanya akan mmbawa kerugian. logiknya, seseorg cuba menikmati buah-buahn yg belum masak, bukan hanya tidak mendapat kenikmatan memakannya, malah akan membawa kpd pembaziran. Ini bertepatan dgn kaedah Fiqah yg disepakati:"sesiapa yg tergesa-gesa dalam mendapatkan sesuatu sebelum sampai tempohnya, nescaya akibatnya adlh terhalang terus drp mndptknnya"..(al-ashbah wa al-naza'ir, page 195)

Beberapa aspek muamalat yg berkaitan adalah:-


SISTEM PENDIDIKAN

mendesak pelajar seawal tadika dan sekolah rendah utk bergelumang dgn stres belajar berlebihan,kerja skolah menggunung serta keras dalm pnekanan exam hnya akn menghlang sbhgian pelajar pd usia "bermain" utk mngembangkn akal sempurna.

kesan negatif ini serg menimpa knak2 lelaki keran cara mreka belajar prlu lebih sntai dan x trlalu fokus brbbnding knk2 prempuan..barangkali,ni la faktor kat univrsiti ramai prmpuan..hmmmm.

UNDANG2 JENAYAH


Dalam bab undg2 Islam, trgesa-gesa melksanakn hkuman atau mngnggap seseorg brsalah seblum smpi wktu hakim mmberikn kehakiman secara adil ialah satu kesalahan...Nabi s.a.w meningatkn mnerusi sbdanya yg brmksud.,"apbila kamu ingin mnjatuhkn hkuman ke ats dua org lelaki(yg diadili kes mreka), jgnlah kamu mmbuat hkuman kpda org yg prtama (slepas mndengar katanya),sblum kamu mndgar pnjelasan pihak yg satu lg. ketika itu, barulah kamu akn tahu bgaimana utk mnetpkan hukuman."(rwayat al-tirmizi.hadis hasan)






PERKAHWINAN

sudah psti bg psangn yg akn/telah brkahwin akan meganalisis segala pro n conts be4 brkhwin..dan sudah psti mreka brsedia dan matang dlm byk prkara. akn tetapi tidak kurg juga yg brkhwin sblum memhami tnggungjwb slaku suami dan isteri..smada pwkhwinan yg rela antara keduanya atau prkhwinan paksa menuruti kehendak keluarga..(harap dihindari)

kesannya, akibt drp prkhwinan yg trgesa-gesa akn mngakibtkan trsekatnya kenikmtan dan keharmonian rumah tngga..

sbb itu depecahkan hukum berkhwin kpada beberapa keadaan:-


1. WAJIB BERKAHWIN:
Sekiranya seseorang itu mempunyai keupayaan dari segi kewangan untuk membayar “mahar”(mas kahwin) dan mampu menyediakan nafkah isteri lahir dan batin. Beliau juga tidak berniat untk menganiya isterinya selama berumah tangga. Di samping itu, beliau juga yakin akan terdorong melakukan maksiat (zina) di sebabkan runtunan nafsu yang kuat jika tidak berkahwin.

Dalil pensyariatan dari Sunnah, bersabda Rasulullah, 'Wahai para pemuda, sesiapa di antara kamu yang mampu memikul tanggungjawab perkahwinan, hendaklah dia kahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu menahan pandangan dan memelihara kemaluan (kesucian). Bagi sesiapa yang tidak mampu (berkahwin) maka hendaklah dia berpuasa, kerana puasa itu dapat menahan nafsunya'. (H.R.Bukhari & Muslim)

2. SUNAT

Pada pendapat jumhur ulama' kecuali Imam Syafie' mengatakan, perkahwinan dianggap sunat apabila seseorang lelaki itu berada dalam keadaan normal iaitu tiada apa-apa kebimbangan atau kemungkinan pada dirinya untuk melakukan zina sekali pun ia memilih untuk terus membujang dan tidak berkahwin. Di samping itu juga tiada kebimbangan atau kekhuatiran pada dirinya untuk melakukan kezaliman dan kekerasan terhadap isterinya jika dia berkahwin. Keadaa normal adalah situasi di mana kebanyakkan orang melangsungkan perkahwinan mereka.

Pada pendapat Imam Syafie beliau mengatakan, bagi perkahwian seseorang lelaki yang berada dalam keasaan normal hukumnya adalah harus iaitu dia bebas menentukannya sendiri sama ada memilih untuk terus berkahwin atau tidak. Imam Syafie menambah, walau bagaimana pun jika seseorang lelaki itu memilih untuk tidak berkahwin, adalah lebih baik dia menumpukan kepada beribadah ataupun menuntut ilmu.

3. MAKRUH

Apabila seseorang itu  bimbang jika dia berkahwin akan menzalimi isterinya. Di samping itu, dia mempunyai kelemahan fizikal yang tidak mampu memberikan nafkah batin kepada isterinya walaupun dari segi kewangan beliau mampu  dan juga makruh berkahwin sewaktu negara sedang menghadapi peperangan.

4. HARAM


Sesuatu perkahwinan itu akan menjadi haram atau berdosa jika dilangsungkan juga apabila individu tersebut berkeyakinan dia pasti akan melakukan kekerasan, kezaliman dan ketidakadilan ke atas isterinya serta mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang suami.
Maksud pengabaian tanggungjawab di sini adalah seperti tidak dapat menyediakan tempat tinggal yang sempurna, memberi pakaian, makanan, jaminan kesihatan dan keselamatan serta lain-lain keperluan asas yang sepatutnya seperti yang dituntut oleh syara' ke atas setiap suami.




sumber:-majalah solusi isu 33 entri ust.zaharuddin  pg 40/41
       -http://www.ustazahazimah.amirhakimi.com/2010/01/22/hukum-berkahwin-bagi-lelaki/
              -http://doaharian.blogspot.com/2005/12/hukum-perkahwinan-dalam-islam.html




**abestu...ape situasi kome skrag?**...duuuiii...





No comments:

Post a Comment

sebarang komen yg membina amat dialu-alukan...komen yang mengena pun dipersilakan..

hel entum tuhibbul ukhra?

cube click sekali